تولید صدا توسط توربینهای بادی محور عمودی میتواند از محبوبیت آنها برای بکار بردن در مناطق شهری و مسکونی کم کند. به منظور کاهش سطح صدای تولید شده، در این مقاله، رفتار آکوستیکی روتورترکیبی با کمک دینامیک سیالات محاسباتی Computational Fluid) (Dynamics(CFD) مورد مطالعه قرار گرفته است. در ساختار روتور مورد بررسی، از پرههای نوع متعارف ساونیوس به عنوان روتور داخلی استفاده شده که با زاویه صفر درجه به روتور خارجی متصل شده است. برای اطمینان از مدلسازی، اعتبار سنجی نتایج و تاثیر گام زمانی بر دادههای خروجی صورت گرفته است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر نسبت سرعت نوک و سرعت آزاد باد بر میزان سطح صدای تولید شده است.نتایج نشان دادند که سطح صدای تولید شده رابطه مستقیم با نسبت سرعت نوک و سرعت آزاد باد دارد به این صورت که کمترین سطح فشار صوت در نسبت سرعت نوک 5/1 و سرعت آزاد باد 5 متر بر ثانیه توسط رسیور R4 گزارش شده و مقدار آن برابر 64/7 دسیبل است.همچنین با دور شدن از روتور سطح صدای تولید شده کاهش مییابد.
اسدی, محمد, & حسن زاده, رحیم. (1403). بررسی آکوستیک توربین بادی ترکیبی متشکل از پره های داریوس و پره های نوع متعارف ساونیوس. مهندسی و مدیریت انرژی, 14(1), -. doi: 10.22052/eem.2024.254451.1054
MLA
محمد اسدی; رحیم حسن زاده. "بررسی آکوستیک توربین بادی ترکیبی متشکل از پره های داریوس و پره های نوع متعارف ساونیوس". مهندسی و مدیریت انرژی, 14, 1, 1403, -. doi: 10.22052/eem.2024.254451.1054
HARVARD
اسدی, محمد, حسن زاده, رحیم. (1403). 'بررسی آکوستیک توربین بادی ترکیبی متشکل از پره های داریوس و پره های نوع متعارف ساونیوس', مهندسی و مدیریت انرژی, 14(1), pp. -. doi: 10.22052/eem.2024.254451.1054
VANCOUVER
اسدی, محمد, حسن زاده, رحیم. بررسی آکوستیک توربین بادی ترکیبی متشکل از پره های داریوس و پره های نوع متعارف ساونیوس. مهندسی و مدیریت انرژی, 1403; 14(1): -. doi: 10.22052/eem.2024.254451.1054