در مقاله حاضر، تحلیل قانون اول و دوم ترمودینامیک برای سیستم تولید هم زمان برق و حرارت بر پایه موتور دیزل انجام شده است. نسبت بهرهبرداری از سوخت و کار و گرمای تولیدشده توسط سیستم اندازهگیری شده و کارآییهای مختلفی بر پایه انرژی و اگزرژی و نیز پارامترهای ارزیابی عملکرد برای اجزای سیستم و نیز برای کل سیستم تولید همزمان تعریف گردیده است. اهداف این مقاله عبارتاند از: محاسبه تخریب و تلفات اگزرژی در سیستم و اعمال پارامترهای ارزیابی عملکرد به سیستم و اجزای آن. سیستم تحت بررسی در این مطالعه، یک سیستم تولید همزمان برق و حرارت بر پایه موتور دیزل است که 250 کیلووات برق تولید میکند و دمای 75/1 کیلوگرم بر ثانیه آب در فشار 2 بار را از 80 تا 120 درجه سلسیوس افزایش میدهد. مطالعه نشان میدهد که کمبازدهترین جزء سیستم موتور دیزل با بازده اگزرژی 31/39% است. همچنین نسبت بهرهبرداری از سوخت برای کل سیستم 47/90% محاسبه شده و بازده اگزرژی آن 51.08% است.
محمدخانی, فرزاد, خلیل آریا, شهرام, & میرزایی, ایرج. (1401). تحلیل انرژی و اگزرژی سیستم تولید همزمان برق و حرارت بر پایه موتور احتراق داخلی. مهندسی و مدیریت انرژی, 2(4), 24-31.
MLA
فرزاد محمدخانی; شهرام خلیل آریا; ایرج میرزایی. "تحلیل انرژی و اگزرژی سیستم تولید همزمان برق و حرارت بر پایه موتور احتراق داخلی", مهندسی و مدیریت انرژی, 2, 4, 1401, 24-31.
HARVARD
محمدخانی, فرزاد, خلیل آریا, شهرام, میرزایی, ایرج. (1401). 'تحلیل انرژی و اگزرژی سیستم تولید همزمان برق و حرارت بر پایه موتور احتراق داخلی', مهندسی و مدیریت انرژی, 2(4), pp. 24-31.
VANCOUVER
محمدخانی, فرزاد, خلیل آریا, شهرام, میرزایی, ایرج. تحلیل انرژی و اگزرژی سیستم تولید همزمان برق و حرارت بر پایه موتور احتراق داخلی. مهندسی و مدیریت انرژی, 1401; 2(4): 24-31.