در بررسیهای تحلیلی، میدانی و آزمایشگاهی، برای تشریح چگونگی بارگذاری دینامیکی حاصل از انفجار، روابط متفاوتی توسط محققان مختلف ارائه شده است. نحوۀ بارگذاری دینامیکی، مقدار حداکثر فشار و نحوۀ افت فشار پس از خیز میتواند بر نتایج شبیهسازی عددی مؤثر باشد. بررسیهای عددی نشان میدهد که لرزشهای حاصل از انفجار، ناحیۀ خرد شده و طول ترکهای شعاعی اطراف چال، به سه فاکتور حداکثر فشار، زمان اعمال بارگذاری و نوع تابع تشریحکنندۀ پالس انفجار که در مجموع بیانگر سطح زیر منحنی فشارـ زمان است، وابستهاند. در این مقاله، روابط مختلف بارگذاری دینامیکی در نرمافزار عددی المان مجزای UDEC شبیهسازی شده و نتایج آن با آزمایش میدانی انفجار PETN در تودهسنگ کنگلومرای منطقۀ سد گتوند علیا مقایسه گردیده است. با توجه به خصوصیات متقابل ماده منفجره و تودهسنگ، حداکثر فشار انفجار اعمال شده به دیوارۀ چال با استفاده از روابط نیمهتجربی لیو و تیدمان و رابطۀ گاما، برابر 59/4 گیگا پاسکال در نظر گرفته شده است. در آزمایشهای میدانی، طول ترکهای شعاعی 1 متر و لرزشهای ناشی از انفجار در فواصل 5 و 12 متری به ترتیب، برابر با 36/42 و 91/7 میلیمتر بر ثانیه اندازهگیری شد. نتایج بررسیهای عددی نشان میدهد که تابع پیشنهادی یون و ژئون، انطباق مناسبی با اندازهگیریهای میدانی دارد.