دوره 9، شماره 3 - ( 7-1398 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 25-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه بیرجند
چکیده:   (3787 مشاهده)
در این مقاله یک ساختار جدید کنترلی مبتنی بر نقشه‌های شناخت فازی (FCM) به‌منظور مدیریت مصرف انرژی در خودروهای برقی هیبرید پلاگین ارائه شده است. این کنترل‌کنندۀ نظارتی به‌گونه‌ای طراحی شده است تا علاوه بر تأمین توان درخواستی راننده، سطح شارژ باتری (SOC) را در محدودۀ قابل قبولی نگه داشته و همزمان میزان مصرف سوخت در واحد کیلومتر نیز کاهش دهد. از آنجایی‌ که در این روش نیاز به داشتن مدل دقیقی از سیستم وجود ندارد، حجم محاسبات در تعیین قانون کنترلی کمتر شده و پیاده‌سازی آن نسبت به روش‌های کلاسیک، پیچیدگی کمتری دارد. خودروی برقی هیبرید پلاگین در نظر گرفته‌شده در این مقاله، از نوع سری-موازی است. به‌منظور ارزیابی نتایج حاصل از به‌کارگیری ساختار کنترلی پیشنهادی، برای شبیه‌سازی، سه سیکل استاندارد رانندگی و یک سیکل رانندگی شهری تهران بزرگ در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از شبیه‌سازی نشان می‌دهد که روش کنترلی پیشنهادی، ضمن تأمین توان درخواستی، میزان مصرف سوخت را نسبت به کنترل‌کنندۀ فازی مرسوم کاهش داده و سطح شارژ باتری را در حد قابل قبولی نگه می‌دارد.  
متن کامل [PDF 715 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مهندسی برق
دریافت: 1396/7/26 | ویرایش نهایی: 1398/10/23 | پذیرش: 1397/12/7 | انتشار: 1398/7/10

بازنشر اطلاعات
  این مقاله تحت شرایط This work is licensed under a Creative Common International License. قابل بازنشر است.