دوره 9، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 2-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه فنی و حرفه ای
چکیده:   (1135 مشاهده)
برنامه‌های پاسخ‌گویی بار از جمله اقداماتی هستند که هم خرده‌فروشان برای مدیریت ریسک سبد قراردادهایشان با هدف افزایش رفاه اجتماعی انجام می‌دهند و هم بهره‌بردار شبکه برای مدیریت تراکم. در این مقاله، ساختاری برای مدیریت تراکم شامل اجرای پاسخ‌گویی بار بر اساس مکانیزم بازار ارائه می‌شود که منفعت خرده‌فروشان نیز در آن لحاظ می‌گردد. در ساختار پیشنهادی، بهره‌بردار شبکه با استفاده از سیگنال‌های اقتصادی خرده‌فروشان را برای کاهش تقاضایشان در شینه‌های مشخص تشویق می‌کند. خرده‌فروشان در واکنش به سیگنال‌های اقتصادی و برای بیشینه‌کردن درآمدشان، در معاملۀ پاسخ‌گویی بار با تجمیع‌کنندگان پاسخ گویی بار(DRAs)  شرکت می‌کنند و تقاضاهای جدیدشان را برای بهره‌بردار شبکه ارسال می‌کنند. برای مدل‌سازی رفتار شرکت‌کنندگان در معاملۀ پاسخ‌گویی بار، از تئوری بازی‌ استکلبرگ استفاده خواهد شد که در آن، خرده‌فروشان به‌عنوان بازیکن‌های پیشرو و DRAs به‌عنوان بازیکن‌های پیرو هستند. در این مقاله، همچنین برای مشخص کردن تأثیر پاسخ‌گویی بار هر شینه بر کاهش تراکم شبکه، مفهوم الاستیسیتۀ تراکم تعریف ‌شده و در محاسبۀ منفعت خرده‌فروشان استفاده می‌شود. نتایج مدل‌سازی‌ها نشان داد که مدیریت تراکم بر اساس الگوریتم پیشنهادی ضمن کاهش تراکم شبکه سبب افزایش منفعت خرده‌فروشان نیز می‌شود.
متن کامل [PDF 921 kb]   (466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مهندسی برق
دریافت: 1395/4/14 | ویرایش نهایی: 1398/2/28 | پذیرش: 1397/6/31 | انتشار: 1398/1/26