Akbari F, Nazemi A, Mamipour S. Using system dynamics approach to identify factors affecting energy consumption and CO2 emissions in urban transport: A Case Study of Tehran. JEM. 2022; 12 (1) :98-109 URL: http://energy.kashanu.ac.ir/article-1-1057-fa.html
اکبری فاطمه، ناظمی علی، ممی پور سیاب. بهکارگیری رویکرد سیستمی در شناخت عوامل مؤثر بر مصرف انرژی و انتشار CO2 در بخش حملونقل شهری؛ مطالعۀ موردی: شهر تهران. مهندسی و مدیریت انرژی. 1401; 12 (1) :109-98
روندکنونی افزایش مصرف انرژی در جهان، بشر را با دو بحران بزرگ روبهرو کرده است: نخست، آلودگی محیطزیست و دیگری شتاب فزاینده در جهت به پایان بردن منابع انرژی. ذخیرۀ انرژی و کاهش آلایندهها در سطح شهر نقش حیاتی در فرایند حفظ انرژی موجود و کاهش انتشار آلایندهها ایفا میکند. در این بین، بخش حملونقل بهواسطۀ اهمیت و جایگاهی که در این موضوع دارد، توجه دوچندان را میطلبد و میتواند سالانه مقادیر قابل توجهی صرفهجویی اقتصادی برای مردم و دولتها، بهوسیلۀ کاهش مصرف انرژی و اثرات نامطلوب زیستمحیطی، کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته به ارمغان آورد. به همین دلیل در پژوهش حاضر مهمترین پارامترهای مؤثر بر انتشار آلایندههای زیستمحیطی در بخش حملونقل شهری تعیین و مدل سیستم دینامیک حملونقل شهری تهران ایجاد شد و بر اساس آن با استفاده از تحلیلهای کمّی، شش سناریوی حفظ وضعیت فعلی، بهبود حملونقل عمومی، پیشرفت فناوری، مدیریت قوانین و مقررات، مدیریت تقاضای سفر و سناریوی جامع ارائه گردید. از نتایج مشاهده شد سناریوی CP بهترین عملکرد را داشته و با اجرای همزمان سناریوها باعث میشود هرکدام از آنها نقش خود را در بهبود وضعیت ایفا کرده و میزان مصرف انرژی و انتشار CO2 به میزان قابل توجهی کاهش یابد.