دوره 9، شماره 3 - ( 7-1398 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 26-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:  
در این مقاله از ‌‌‌‌پارکینگ خودروهای برقی با قابلیت تحویل توان به شبکه، به‌عنوان یکی از دستاوردهای شبکۀ قدرت هوشمند استفاده شده است. خودروهای برقی با توجه به شرایط بهره‌برداری می‌توانند به‌عنوان بار و یا منبع تولید توان محسوب شوند. به‌منظور بهره‌برداری بهینه از شبکۀ قدرت، جایابی این واحدهای نوین همانند دیگر تولیدات پراکنده در شبکۀ قدرت ضروری است. روش پیشنهادشده در این مقاله برای جایابی پارکینگ خودروهای برقی به‌صورت یک مسئلۀ بهینه‌سازی است که هدف بیشینه نمودن سود به‌دست‌آمده از حضور پارکینگ‌هاست. کاهش تلفات و افزایش قابلیت اطمینان دو مؤلفۀ اصلی تشکیل‌دهندۀ تابع هدف مسئلۀ جایابی مدنظر، در نظر گرفته شده‌اند. به‌دلیل عدم‌ قطعیت پارکینگ‌ خودروهای برقی در اتصال به شبکه، مدل‌سازی این واحدها به‌منظور تعیین مکان و اندازه بهینه‌ی آن‌ها در شبکۀ توزیع ضروری می‌نماید. ازاین‌رو در این مقاله با استفاده از زنجیرۀ ‌مارکوف توان تولیدی ناوگان خودروهای برقی مدل شده است. آنالیز مدل مارکوف بر اساس داده‌های سفر مسافران از جمله زمان شروع و پایان سفر آن‌هاست. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که نصب پارکینگ خودروهای برقی به عواملی از جمله سطح نفوذ خودروهای برقی و قیمت انرژی الکتریکی بستگی دارد. چنانچه مشوق‌های کافی برای مالکان خودروهای برقی در نظر گرفته شود، مکان و اندازۀ بهینۀ پارکینگ خودروهای برقی سود قابل قبولی برای شرکت‌های توزیع به همراه خواهد داشت.
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مهندسی برق