دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده: (385 مشاهده)
موتور دوّار پرّهای گونهای جدید از موتورهای دورانی با ویژگیهای ویژه است که در برخی مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا هنوز در مراحل تحقیقاتی میباشد. این موتور یک مکانیزم جابهجایی مثبت است که امکان رویداد چرخۀ چهارزمانۀ موتور بنزینی را در یک دور گردش میلگردان، با کمترین تعداد قطعات متحرک در مقایسه با موتورهای رفتوبرگشتی ایجاد میکند. در این مقاله، از مدل احتراق دو ناحیهای برای موتور دوّار پرّهای بنزینی استفاده شده است. چرخۀ موتور بنزینی بر روی یک موتور چهارزمانۀ رفتوبرگشتی معادل با موتور دوّار پرّهای، پیادهسازی شده است. شبیهسازی بر مبنای معادلات انرژی، بقای جرم، معادلۀ حالت و کسر جرم سوخته است. محفظۀ احتراق به دو ناحیۀ سوخته و نسوخته تقسیم شده و معادلات دیفرانسیل برای تغییر در فشار و دما در هر ناحیه توسعه داده شده است. تأثیر نسبت تراکم، ضریب نشتی و سرعت موتور را بر روی فشار و دمای بیشینۀ موتور دوّار پرّهای بررسی میشود. برنامۀ توسعهدادهشده در نرمافزار متلب برای یک موتور دیگر نیز به کار رفته است و تطابق خوبی بین نتایج این برنامه و نتایج مربوطه برای صحتسنجی مشاهده شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مهندسی مکانیک دریافت: 1397/2/25 | ویرایش نهایی: 1399/9/30 | پذیرش: 1398/6/9 | انتشار: 1399/3/10