Farhadi Gharibeh H, Sadeghi Yazdankhah A, Azizian M R. Multi-level Energy Management Strategy for Fuel Cell Vehicle Based on Battery Combined Efficiency and Identification of Vehicle Operation State. JEM. 2021; 11 (1)
URL:
http://energy.kashanu.ac.ir/article-1-1396-fa.html
فرهادی قریبه حامد، صادقی یزدانخواه احمد، عزیزیان محمد رضا. استراتژی مدیریت انرژی چند-سطحی در خودروی پیل سوختی بر مبنای بازده ترکیبی باتری و شناسایی حالت عملکرد خودرو. مهندسی و مدیریت انرژی. 1400; 11 (1)
URL: http://energy.kashanu.ac.ir/article-1-1396-fa.html
چکیده: (72 مشاهده)
طراحی استراتژی مدیریت انرژی برخط یکی از چالشهای عمده در راستای توسعه ی خودروهای پیل سوختی است. استراتژی ارائه شده باید به خوبی پاسخگوی توان مورد نیاز خودروی پیل سوختی برای پیمایش مسیر، شتابگیری و شرایط مختلف رانندگی باشد و منجر به کاهش مصرف سوخت، افزایش طول عمر منابع توان و افزایش بازده کلی سیستم تغذیه شود. هدف این مقاله، شناسایی دقیق حالتهای مختلف عملکردی خودرو، تفکیک وضعیت شارژ باتری بر مبنای بازده ترکیبی و محاسبات ریاضی، تعیین میزان ارزش هر گرم سوخت هیدروژن مصرفی در تولید انرژی الکتریکی، سطحبندی توان تولیدی پیل سوختی، استخراج سریع اطلاعات مورد نیاز و توزیع بهینه ی توان با در نظرگرفتن بازده و طول عمر است.
در این مقاله یک استراتژی نوین مدیریت انرژی برخط چند-سطحی ارائه می شود که مبتنی بر کنترل مد عملیاتی بوده و با هدف کمینه سازی مصرف معادل عمل می کند. همچنین شارژ باتری در نقطه ی بهینه ی پیل سوختی انجام می شود تا علاوه بر افزایش بازده کلی، پاسخگوی توان های لحظه ای بیشینه در زمانهای بعدی باشد. نتایج حاصل از شبیه سازی استراتژی پیشنهادی منجر به کاهش مصرف سوخت و افزایش بازده مصرف انرژی در مقایسه با سایر روشهای مدیریت انرژی شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مهندسی برق دریافت: 1398/8/14 | ویرایش نهایی: 1399/11/19 | پذیرش: 1399/3/18 | انتشار: 1399/2/10