دانشگاه آزاد اسلامی یزد
چکیده: (357 مشاهده)
یکی از پرکاربردترین اجزا و در حقیقت قلب یک خودرو هیبریدی، باتری آن میباشد که از نوع لیتیوم-یونی است. مسئلۀ حیاتی در این باتریها، خنککاری کافی آنهاست؛ زیرا در این باتریها، حرارت زیادی تولید میشود و در صورتی که مدیریت حرارتی مناسبی روی این باتریها صورت نگیرد، عمر آنها بهطور تصاعدی کاهش مییابد. مواد با تغییر فاز بهدلیل اینکه در هنگام ذوب شدن، گرمای نهان ذوب خود را جذب میکنند، خنککاری زیادی را در مدتزمان کوتاهی فراهم میکنند. لذا در این مقاله به بررسی استفاده از ماده با تغییر فاز و اثر استفادۀ همزمان از پره جهت خنککاری این باتریها پرداخته میشود. در واقع هدف یافتن ابعاد بهینۀ پره بهگونهای است که ماکزیمم دمای باتری در هنگام دشارژ حداقل شود. نتایج نشان داد که باتری با 6 پره که ارتفاع پره در آن mm67/11 میباشد، بهترین عملکرد را دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مهندسی مکانیک دریافت: 1396/11/1 | ویرایش نهایی: 1399/9/30 | پذیرش: 1398/6/24 | انتشار: 1399/3/10